Uit onderzoek, uitgevoerd door CentERdata in Tilburg onder ongeveer 2500 Nederlanders blijkt dat internet vooral voor privé doeleinden wordt gebruikt waarbij zo'n 25% van de Nederlanders gebruik maakt van sociale netwerken zoals hyves.
Internet is daarmee diep geworteld in alle delen van de Nederlandse samenleving. Meer geavanceerde mogelijkheden voor samenwerken en communicatie, zoals het gezamenlijk aan projecten werken via Web 2.0-toepassingen, worden nog weinig benut, noch in de privesfeer noch in het bedrijfsleven.
Dat zijn conclusies uit een onderzoek dat EPN heeft laten uitvoeren, onder een representatieve steekproef van ongeveer 2500 Nederlanders (respons: 2102 respondenten). Hen werd gevraagd voor welke domeinen ze internet gebruiken (voor werk, in de privésfeer, voor vrijwilligerswerk, voor scholing en opleiding) en welke toepassingsmogelijkheden binnen die domeinen worden gebruikt (mogelijkheden voor samenwerken, mogelijkheden voor onderhouden van sociale contacten, mogelijkheden voor het bediscussiëren van vragen en problemen en ontwikkelen van kennis, mogelijkheden voor leren en opleiding).
In het werkdomein staat het gebruik van e-mail op de eerste plaats (81%, 1122 respondenten in loondienst of werkzaam als zelfstandige), het beantwoorden van vragen en zoeken naar oplossingen via internet op de tweede plaats (57%). Tien procent gebruikt toepassingen als LinkedIn of Hyves voor werk. Ongeveer een vijfde maakt gebruik van vacaturesites voor werk maar slechts 3% maakt gebruik van de mogelijkheden die sociale netwerken bieden om aan werk of opdrachten te komen of om werkgerelateerde contacten te leggen.
In de informatiemaatschappij heeft productie van goederen en diensten steeds meer plaats in een omgeving waarin wordt samengewerkt met uiteenlopende partijen en informatie moet worden gedeeld. Vanuit dit perspectief zou meer gevarieerd gebruik van internet kunnen worden gemaakt, met daarin ook Web 2.0-toepassingen, intensief gebruik van sociale netwerken, met mogelijkheden om op afstand samen te werken.
Dat blijkt niet het geval. Toch is het niet zo dat bedrijven achterlopen wat betreft ICT op de werkplek: slechts ruim een tiende van de respondenten is van oordeel dat de ICT-faciliteiten thuis beter zijn dan op de werkplek en slechts 11% meent dat werkdruk wordt verhoogd omdat de ICT op de werkplek niet op orde is. Wel vindt een derde van de respondenten zijn of haar bedrijf behoudend als het gaat om toepassing van ICT op de werkvloer.
Vergeleken met het bedrijfsleven valt op dat studenten intensief gebruikmaken van het medium internet. Maar ook geavanceerde vormen van samenwerken en informatie-uitwisseling zoals met Web 2.0-toepassingen of meedraaien in communities zit niet in de Top-10 van toepassingen van deze veelzijdige (jonge) gebruikers.
Bron: epn.nl
maandag 29 december 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten